Egy fát nem csak magunknak ültetünk, hanem az utánunk jövő nemzedéknek is. Pláne körtefát! Egy körtefa matuzsálem elérheti az 50 évet is! Ősének eredetét homály fedi. Népszerűsége, és több mint 4000 fajtája viszont az egész Földön megtalálható. Kelet-Európától, Észak-Afrikáig, Ázsiáig kedvelt és termesztett gyümölcs, már az ókorban nemesítették.

Homérosz egyenesen az istenek ajándékának nevezte a körtét. Először a görögök nemesítették, úgy 3000 évvel ezelőtt. Nem csoda hát, hogy a rómaiak velük egy időben legalább 40 különböző fajtát termesztettek. Az ókorban nevelt körték színükben és formájukban tértek el egymástól, a pirostól a sárgán át a zöldig virultak a gyümölcsösökben. Mivel mérgezőnek hitték, ezért csak főzve fogyasztották. A franciák megcáfolták ezt a tévhitet, és a Napkirály idejében már uralkodói ínyencségnek számított a nyers körte.

Ez a küllemében, formájában, színében és ízében is gusztusos gyümölcsünk rengeteg jó tulajdonsággal bír. Legfontosabb összetevője a víz. Találhatunk benne fehérjét, gyümölcscukrot, 3,1% rostot és mindössze 0,1% növényi zsírt. Cukorból többfélét is tartalmaz: dextrózt, fruktózt, laktózt, maltózt, szacharózt. Számos ásványi anyaghoz jutunk fogyasztásakor. Például kalciumhoz, káliumhoz, nátriumhoz, foszforhoz, magnéziumhoz, vashoz, bórhoz, fluorhoz, cinkhez, rézhez, mangánhoz, szelénhez. Vitamintartalma sem elhanyagolható, mert bőségesen található benne A vitamin, és B1, B2, B3, B5, B6 vitamin. Mindezek mellett még C, K, E, J vitamin tartalma is jelentős. Ha ez még nem győzte meg, akkor a béta-karotin, lutein és zeaxantin, aszparagin- és glutaminsav tartalma meggyőzi a körte evés mellett.

A gyümölcsben található vitaminokkal és ásványi anyagokkal küzdhetünk a rák ellen. Egy átlagos méretű körte a napi C vitamin szükséglet 11 %-át fedezi. A szervezetünk réz szükségletének pedig a 9 %-át. Legértékesebb tulajdonsága mégis a magas rosttartalma, ami kifejezetten jót tesz a szívnek. Rostja csökkenti a koleszterinszintet, mivel megköti az epesavat, és kihajtja azt az emberi szervezetből. Nem csak ezzel óvja a szívünket, hanem kvercetin tartalmával is, mert ez az antioxidáns mérsékli a vérnyomást, ami egyben csökkenti a stroke esélyét is.

Jó hír az allergiásoknak, hogy fogyasztása nem vált ki allergiás reakciót. Több tudós is egyetért abban, hogy a körte hipoallergén!

Alacsony glikémiás indexe miatt a cukorbetegséggel küzdők kedvelt csemegéje. Gazdag rosttartalma miatt a szervezet csak lassan emészti meg a körtében található tápanyagokat, fogyasztásával nem ugrik meg a vércukorszint a szervezetünkben. Pedig édes íze jelentősen csökkentheti a diabetesben szenvedők édesség utáni vágyakozását.

A körte magas rosttartalmával csökkenti az elhízás veszélyét. Az ideális testsúly megtartása nem csak esztétikai előny. Számos tanulmány mutat rá, hogy a megfelelő mennyiségű rostbevitellel csökkenthető a vérnyomás és a koleszterinszint, egyensúlyban tartható a vércukor. A rostban gazdag étrend befolyásolja az immunrendszer működését, csökkenti a gyulladások előfordulását.

Legyen hát a körte egészséges étrendünk kedvelt csemegéje, hogy megőrizzük vele egészségünket. Frissen, nyersen a legfinomabb, de változatosan elkészíthető a konyhában akár levesnek, főzeléknek, köretnek, desszertnek egyaránt.