Megkezdődött a Volánbusz járatainak csökkentése azokon a helyeken, ahol a MÁV megfelelő vasúti közlekedést tud biztosítani, írja a Népszava. Sokéves számolgatás és egyezkedés után jóformán fű alatt megkezdődött a Volánbusz járatainak csökkentése azokon a területeken, ahol a MÁV megfelelő vasúti közlekedést tud biztosítani az utasoknak. Ezt azonban nem előzte meg nagyszabású bejelentés, sőt a megkeresett kormányzati szereplők nem is válaszoltak a Népszava arra a kérdésére, vajon az utóbbi hetek járatszűkítései már ennek részeként valósulnak-e meg.


A Volánbusz dolgozói mindenesetre így tartják, sőt a Munkástanácsok Zala Megyei Szövetsége és a Volánbusz Zrt. zalai munkavállalói petíciót indítottak tiltakozásként, mert arról értesültek, hogy augusztus elsejétől „a szaktárca a távolsági autóbusz-közlekedés drasztikus visszaszorítását tervezi”. A változtatás Zala megyét különösen súlyosan érintené, úgy tudják, a megye és Budapest közötti autóbuszos járatok nagy részét törölni akarják – tájékoztatta a Népszavát a szakszervezet elnöke. Horváth László úgy fogalmazott, nem a tervszerű és észszerű közlekedésszervezés ellen tiltakoznak, de nem tudják, az új menetrend mennyiben igazodik az utazóközönség igényeihez és szokásaihoz, beleértve az érintett önkormányzatok elvárásait is.Abban biztosak, hogy ami történik, azt a dolgozókkal nem egyeztették, így a buszvezetők szerint leértékelik a munkájukat.Néhány hete a Közlekedő Tömeg Egyesület épp a másik oldal, a vasút járatritkításai miatt gyűjtött aláírásokat és az ötezer névvel megtámogatva július elején fordult az Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz (ITM), mert sok térségben szintén drasztikusnak nevezhető vasúti járatritkítás okoz gondokat. A civil szakmai szervezet beszámolója szerint Szentesen két hete lakossági fórumot is szerveztek, ahol elégedetlen utasok, helyi lakosok és MÁV dolgozók fejtették ki, mekkora hibának tartják, hogy a városból négyfelé induló vasútvonalak közül háromnál gyakorlatilag megszüntették a személyszállítást.  A Közlekedő Tömeg a szakminisztériumnak címzett levélben arra szólítja fel a döntéshozókat, hogy év végéig tegyenek le az asztalra egy koncepciót a regionális közösségi közlekedés fejlesztésére, és „csak részletes és a térségekben élők szempontjait figyelembe vevő, nyilvános vizsgálat után vezessenek be bármiféle változtatást”. A civil szervezet hangsúlyozza, sürgősen szükség lenne az évek óta ígérgetett menetrendi és tarifa összehangolásra a busz és a vasúti járatok között.Emlékezetes, hogy erről 2015-ben Vitézy Dávid miniszteri biztosként tanulmányt készített, majd 2018-ban Fónagy Jánost a kötöttpályás és nem kötöttpályás helyközi közösségi közlekedésért felelős miniszterelnöki biztossá nevezték ki, hogy készítse elő a párhuzamosságok megszüntetését, tavaly év végén attól volt hangos a sajtó, hogy kormány előtt van a két országos közlekedési társaság egy holdingba szervezése, de kormánydöntés azóta sem született róla. Májusban a Népszava írta meg elsőként, hogy Tarlós István országos közlekedési és közszolgáltatási infrastruktúra fejlesztéséért felelős miniszterelnöki megbízottként tizenkilenc pontos javaslatot állított össze a közlekedés átalakításáról. A miniszterelnöknek címzett levél szerint a volt főpolgármester épp a járvány időszakát javasolta a változások elindítására, mert szerinte így kisebb lesz az érdeklődé és a tiltakozás a járatok megszüntetése miatt, s mindent összevetve ez így is van.

Buszvezetők

A Volánbusz munkatársai a járatritkítások miatt elbocsátásoktól tartanak, ráadásul egy nyugdíj után visszafoglalkoztatott társuk rosszulléte is borzolja a kedélyeket. Attól tartanak, a kevesebbe kerülő nyugdíj mellett dolgozók is veszélyeztetik az állásukat. A Volánbusz Zrt. válasza szerint jelenleg 10 569 buszvezetőt alkalmaznak országszerte, ebből 550 nyugdíjast, de közülük 310-en még korhatár előtti ellátásban részesülnek, teljes munkaidőben pedig csak 42 százalékukat foglalkoztatják.